Adverteren op YouTube? Dit is het moment!

Adverteren op YouTube? Dit is het moment!

Je hebt het waarschijnlijk zelf al gemerkt: steeds vaker zie je op YouTube dat er een commerciële video wordt afgespeeld voordat de video start die je wilde bekijken of had aangeklikt. Wij krijgen regelmatig de vraag: “is dat nu heel, duur adverteren op YouTube?”. Het antwoord is nee! Adverteren op YouTube is zelfs verrassend goedkoop.

Hoe werkt video adverteren op YouTube?
Uw video’s onder de aandacht brengen op YouTube werkt ongeveer hetzelfde als in AdWords, maar de mogelijkheden om de doelgroep te targeten zijn zo mogelijk nog uitgebreider. In basis zijn er dezelfde video targeting methoden als in AdWords:

• Op zoekwoorden. De video komt bovenaan in zoekresultaten als iemand op relevante zoekwoorden zoekt op YouTube (wereldwijd meer dan vier miljard zoekopdrachten per dag!)
• Op categorieën van video’s. De video wordt gesuggereerd naast video’s uit bepaalde categorieën.
• Op interesses van mensen. De video wordt afgespeeld voordat iemand een video bekijkt. We targeten de mensen die bepaalde interesse cookies op hun computer hebben omdat ze zoeken naar uw dienst of product op Google, daar video’s over bekeken hebben of websites en pagina’s bekijken die gaan over uw product of dienst.

Een van onze favoriete targeting methoden is Video Remarketing. Wij kunnen ervoor zorgen dat de mensen die je website bezocht hebben jouw video’s te zien krijgen als ze op YouTube zijn. Zeker als je een video maakt die speciaal op die doelgroep gericht is is de impact bijzonder hoog! Dit zijn de belangrijkste methoden, maar er is meer mogelijk. Naast de targeting kunnen we ook nog filteren op demografische kenmerken zoals leeftijd, geslacht en geografische locatie. Hiermee kunnen we zowel lokale, regionale, landelijke als wereldwijde videocampagnes voeren.

Wat zijn de voordelen van adverteren op YouTube?
Adverteren op YouTube kent vele voordelen, zoals de lage kosten, waar verderop in dit artikel wordt ingegaan. Los daarvan zijn er nog een aantal andere voordelen te noemen die adverteren op YouTube zo aantrekkelijk maken, namelijk:

1. Een groot bereik
YouTube heeft de potentie om het grootste percentage van de bevolking te bereiken van elk marketing medium. Uit de statistieken van YouTube blijkt dat maandelijks een miljard unieke bezoekers YouTube bezoeken en zes miljard uur aan video wordt bekeken.

2. Grote interactiviteit
De perfecte combinatie van toegang tot video’s, de mogelijkheden om te delen en de community binnen YouTube bieden talloze kansen om de verbinding met de doelgroep aan te gaan en deze te versterken. Als een kijker een video informatief of vermakelijk vindt, of beiden, dan kan diegene de video te delen met anderen binnen zijn of haar sociale netwerken. Dit kan het bereik van je advertentie aanzienlijk vergroten. Adverteren via YouTube is op een authentieke manier communiceren met je doelgroep, waardoor je kijkers aan je organisatie kan verbinden.

3. Productinformatie delen
YouTube is zeer geschikt voor het delen van productinformatie met de doelgroep. Veel mensen geven immers de voorkeur aan het bekijken van een productrecensie op video boven het lezen van een productrecensie in een lang verhaal. Video weet meer emotie over te brengen, het bekijken kost minder energie dan lezen en is ideaal om vertrouwen op te bouwen met de kijkers. Als een beeld meer zegt dan 1000 woorden, dan is een video onbetaalbaar. Bovendien zijn ideeën voor televisiecampagnes makkelijk te vertalen naar een variant op YouTube. Zo kan eenvoudig worden getest welke variant de voorkeur heeft.

4. YouTube is van Google
De sterke marktreputatie van Google met een grote bekendheid vergroot de betrouwbaarheid van YouTube voor het promoten en ondersteunen van video’s. Kijkers verwachten een zekere mate van kwaliteit wanneer video’s worden geüpload op YouTube. Video’s op YouTube hebben de voorkeur van Google en krijgen zo betere pagerankings toegewezen op Google dan andere video-websites. Dit kan resulteren in meer kijkers en meer verkeer naar de website van de organisatie.

5. Meten met Insights
YouTube’s gratis Analytics-tool, genaamd Insights, helpt om te begrijpen wie je advertenties bekijken en hoe de interacties plaatsvinden. De tool is eenvoudig in gebruik en registreert het aantal bekeken video’s, populariteit, demografische gegevens, aandacht van het publiek, et cetera.

Wat kost video adverteren op YouTube?
Video adverteren op YouTube kost verrassend weinig ten opzichte van het effect dat deze campagnes hebben. Bij een video die bekeken wordt als gevolg van een click op een zoekresultaat betaal je per click. Als je video wordt getoond voor het afspelen van een andere video betaal je pas als iemand 30 seconden naar een video gekeken heeft. Als de video eerder wordt weggeklikt dan betaal je niets. Is de video korter dan 30 seconden dan betaal je alleen als deze helemaal afgekeken wordt. De kosten voor een bekeken video liggen momenteel ruim onder de kosten van een AdWords click.

Adverteren op YouTube? Dit is het moment!

Adverteren op YouTube? Dit is het moment! Je hebt het waarschijnlijk zelf al gemerkt: steeds vaker zie je op YouTube... Lees meer

Tien tips voor e-mail nieuwsbrieven

Tien tips voor e-mail nieuwsbrieven Steeds meer organisaties maken er gebruik van: de e-mail nieuwsbrief. Het is een uitstekend middel... Lees meer

Tien tips voor het beter opvolgen van online leads

Tien tips voor het beter opvolgen van online leads Het valt ons op dat veel bedrijven niet optimaal profiteren van... Lees meer

Nieuwe site? Tien tips!

Nieuwe site? Tien tips! (before launch) Duidelijke “call to action” en belangrijkste informatie inclusief de “call to action” beschikbaar zonder te... Lees meer

Wat als concurrenten op mijn advertenties klikken?

Ongeldige klikken worden gedetecteerd Een veelgestelde en terechte vraag. Echter dit is het fundament van het Google AdWords systeem. Elke... Lees meer

Zorgt Zoekmachine Specialist ervoor dat mijn advertenties altijd bovenaan bij Google komen te staan?

Als het loont Ja als u dat per se wilt dan kunnen wij dat zo instellen. Echter de bovenste positie... Lees meer

Bel voor informatie of een vrijblijvende afspraak
023 - 7009 732 of plan online uw afspraak.